Heb jij ‘What the health’ al gezien?

*Noot vooraf: excusi, deze keer geen happy post. Geen zin in confrontatie? Skip deze blogpost dan 😉

Heb jij de documentaire ‘What the health’ van Andersen en Kuhnal gezien? Nee? Zet dan nu je Netflix aan en bekijk deze must see documentaire en laat je eens goed wakker schudden. Opgelet: ’t is geen feel good tv. De kans is groot dat je net zo gedegouteerd bent als ik na het zien van deze film.

Salami net zo ongezond als asbest

Waar moet ik beginnen? Misschien met dit: als je elke dag 50 gram verwerkt vlees eet, verhoogt dat je risico op darmkanker met 18 procent. Och, ik eet amper worst, dacht ik nog eerst. Maar toen bleek ook beleg en spek (met eitje) net zo kankerverwekkend als tabak, asbest of plutonium. Dat zeggen de programmamakers niet alleen, maar blijkt gewoon uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie, een gevolg van meer dan 800 studies door 22 wetenschappers. What (the health)?

Opgepast, vlees eten maakt je ziek

Neem nu diabetes type 2. Daarvan wordt vaak gedacht dat te veel suiker en koolhydraten en te weinig beweging de oorzaak zou zijn. Zelfs toen ik zwanger was en suiker moest laten, kreeg ik deze goedbedoelde mening van mensen. Volgens What the health wordt diabetes echter veroorzaakt door een op vlees gebaseerd eetpatroon. Omdat de vetten uit vlees een laag leggen rond onze spiercellen worden suikers er niet meer in opgenomen. Hmm…

Toch ook een kritische noot

De documentaire lijkt wel een pleidooi voor een veganistisch leven en dat vind ik zelf net iets te kort door de bocht. Volgens mij ben je met wat gezond verstand en wat minder vlees echter al een heel eind op de goeie weg. Want als je puur plantaardig eet moet je wel weten hoe je dat doet om geen tekorten te hebben. Heel eerlijk? Hoe gedegouteerd ik ook ben na het zien van de documentaire, een eitje met spek smaakt toch zo lekker. Mijn les hieruit: ’t is nog maar eens bevestigd dat variatie een must is. Van een keertje salami op je sandwich of een krokant spekje bij de burger zal je niet ziek worden, maar voor elke dag zijn er dus veel gezondere keuzes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *