Terug sporten na lang stilzitten: pfff?

Ik hou van beweging, van een kleine wandeling tot mezelf stevig in het zweet werken. Meer nog: ik hou zodanig veel van beweging dat ik het liefst élke dag zou sporten. Helaas komt dat er zelden van.

Sterker zelfs, het is inmiddels al een ruim jaar geleden dat ik me nog volle bak in het zweet heb gewerkt. De reden? Een zwangerschap waarin ik ont-zet-tend misselijk was (en een grote buik had, dát ook). En de joekel van een blessure die aan mijn buikspieren heb opgelopen (een navelbreuk met diastase heet dat in medische kringen). Daardoor kon en mocht ik niet meer  sporten. En damn, wat heb ik dat gemist.

Gelukkig mag ik stilaan terug beginnen opbouwen. Maar hoe doe je dat? Duidelijk niet door er weer meteen stevig in te vliegen alsof je nooit gestopt bent. Toch niet in mijn geval. Want dat geval was redelijk alarmerend. Want naast sporten heb ik in dat jaar ook weinig andere beweging gehad (de auto zag me bij momenten meer dan mijn eigen lief vrees ik).  Dus terug aan het plan sport: heropbouwen met sporten na een lange pauze, hoe doe je dat goed? Ik vroeg het aan mijn kinesist.

Rustig aan doen

Ook al was je een topsporter: na een lange pauze begin je best klein. En bouw je rustig verder op door de oefeningen of bewegingen stelselmatig moeilijker te maken. Zo went je lichaam langzaamaan aan de belasting én hou jij het makkelijker vol.

Doorbijten

Het geeft echt een vervelend gevoel (belief me, I know) maar het is best dat je accepteert dat je niet meteen fit bent als je lang niet hebt gesport. Laat dit je motivatie echter niet in de weg staan en hou vol. Ik schreef eerder al eens ergens dat je een nieuwe gewoonte kan aanmaken in 30 dagen. Die tijd zou je ’t toch echt moeten geven.

Uittesten

Test uit wat voor jou het best werkt. En dat is mogelijk niet meer die sport die je zo graag beoefende. Misschien laat een blessure het niet meer toe, of ben je gewoon zelf geëvolueerd. Probeer al wat je interessant lijkt eens uit. Je vindt hoe dan ook wel iets dat op jouw lijf geschreven is.

Home club

Je kan jezelf een keer motiveren om opnieuw te gaan sporten, maar al gauw borrelen de excuses op: geen tijd, geen zin, te moe, te warm, … je kent ze wel (en ik ook!).

Voor elk excuus een counter. En wel deze: maak van je thuis een home club en je hoeft zelfs je deur niet uit. Geen idee hoe je hieraan begint? Het internet staat vol met inspiratie. Van een 7 minutes work-out om je hele lichaam te trainen tot een les dance cardio of op maat gerichte oefeningen zoals buikspieren of eender wat.

Lief zijn voor jezelf

Een aantal tricks om lief te zijn voor jezelf: verwacht niet dat je meteen een topconditie hebt, een bundel nieuwe spieren of drie kilo minder. Alles heeft tijd nodig. En je inzet zal lonen. So-wie-so! Gooi al je twijfels achterboord en beloon jezelf na elke sportbeurt.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *