2 maanden suikervrij: mijn tips om het vol te houden

Ik ben er best trots op: ik ben al twee maanden suikervrij. En dat voor een zoetebek zoals ik. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een stevige duw in de rug kreeg door een negatieve suikertest tijdens mijn zwangerschap. Maar toch… het ”yes, ik did it”-gevoel is wel op zijn plaats vind ik. En als ik het kan, kan jij het ook! ­čśë Ik deel graag enkele tips en tricks.

1. Vertel het rond

Het begin is het moeilijkst. Als je suiker wilt laten, valt je pas op hoe vaak het je wordt aangeboden: een koekje bij de koffie, traktaties van collega’s, een taartje bij de bomma, een lekkere cocktail bij vrienden … Het is dan soms moeilijk om nee te zeggen, want je wilt gewoon gezellig meedoen. Mijn tip: vertel aan iedereen dat je (tijdelijk) geen suiker eet, dan is het eens zo makkelijk om vriendelijk te bedanken als je toch nog krijgt aangeboden. En na een tijdje ga je merken dat je minder in de verleiding wordt gebracht.

2. Maak het jezelf makkelijk

Het lijkt simpel en dat is het ook: haal geen snoepgoed in huis. Gewoon niet doen: er zijn geen goeie redenen voor. Haal je het in huis voor (eventueel) bezoek dat langskomt? Koop dan wat ander lekkers in de plaats, zoals fruit, noten, crackers met dips, … En nee, koop het ook niet voor de kids: die krijgen sowieso al op veel plaatsen een snoepje of koek gepresenteerd. Kijk ook hier uit voor andere tussendoortjes: speciaal fruit, kaasjes, snacktomaatjes, … Waarom zou je het jezelf moeilijk maken? Want als het in de kast zit, zit het zo in je mond.

3. Herken verborgen suikers

Geen suiker gelijk aan geen taart, koeken en snoep ? Think again! Want wist je dat er ontelbare verborgen suikers zitten in heel veel producten? En ja, dat is ook gewoon suiker dus net zo fel te mijden als je suikervrij wilt eten. Kijk hier voor 7 producten met verborgen suikers die je misschien nog niet kent. Verborgen suikers kan je alleen ontmaskeren door etiketten te lezen. Weet je niet op wat je moet letten, lees dan even deze snelcursus etiketten lezen.

4. Vraag naar de bereiding

Buitenshuis eten is altijd een iets grotere challenge, zeker als je ergens een meergangenmenu bestelt. Vraag gerust naar de samenstelling van de gerechten en geef mee dat je geen suiker eet. Ik ben zo al een paar keer aangenaam verrast door het erg lekkere suikervrije dessert dat ik ter vervanging aangeboden kreeg.

5. Cheat gerust (maar zonder suiker)

Wees niet te streng voor jezelf: je lichaam is in al die jaren gewoon geraakt aan een dagelijkse suikerboost en heeft nu dus ook even tijd nodig om zich terug aan te passen. Een keertje zondigen moet dus zeker kunnen, maar probeer dan naar suikerloos comfort food te grijpen zoals suikervrije pralines (haal je gewoon bij Leonidas), een lekkere zelfgemaakte appel-frangipanetaart of wortelcake met een suikervervanger zoals Tagatesse of chocolade met stevia.

 

Heb jij ook een tip?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *