Chinese voedingsleer: een introductie

Terwijl man en kind gisteren op hun zondag richting carnavalstoet trokken, stapte ik mijn auto in richting Limburg. Met een doel voor ogen: kennismaken met de Chinese Voedingsleer,  aan de Wellness Academie in Hasselt. Ik vertrok met veel verwachtingen, want hoewel ik redelijk wat informatie lees over gezonde voeding is die altijd vrij Westers/wetenschappelijk onderbouwd. Niet goed wetend wat ik kon verwachten, maar wel vol nieuwsgierigheid om me onder te dompelen in de wereld van meridianen, Chi en Yin & Yang, legde ik mijn oren een volledige dag ten luister aan Jos Koch, die zichzelf omschrijft als ‘blanke man met gele ziel’.

Je bent wat je verteert

Jos windt er geen doekjes om en steekt meteen van wal: ”overal hoor je dat je bent wat je eet”.

Maar de Chinezen gaan nog een stap verder: je bent namelijk niet wat je eet, maar wat je verteert. Meteen een sterke oneliner die doet nadenken.

Er zijn een aantal principes die voor iedereen gelden, maar in principe komt het erop aan om zelf te ontdekken wat werkt voor jouw lichaam, op basis van je metabolisch systeem, je herkomst, je leeftijd enz… That makes sense, toch?

400 ziektes verdrijven met goede voeding

Ziektes echt genezen, niet het behandelen van symptomen, daar draait het om. Volgens de Chinese Voedingsleer kan dat alleen gebeuren door essentiële veranderen door te voeren in je voedselpatroon. Een goeie stofwisseling is de beste aanpak. Als ons lichaam voortdurend teveel te verwerken heeft, zal het eerst proberen om het overtollige afval via de normale uitscheidingskanalen uit te scheiden (diarree, urine, zweten enz). Als dat niet werkt, omdat het lichaam erg overbelast wordt, dan komen er een aantal noodreacties in voegen: verkoudheid, tongbeslag, puisten enz. Lukt het nog niet om de gifstoffen af te voeren, dan ontstaan er infecties en ontstekingen. Lukt het dan nog niet, dan slaat het lichaam de gifstoffen op in weefsels en lichaamsdelen en werkt dat bv. reuma, kanker, migraine, dementie enz in de hand.

Weten of je goed bezig bent

Ziekte is altijd een signaal dat er een crisis in je lichaam is of dat je met andere woorden teveel gifstoffen in je lijf hebt.

Maar verzuring op zich hoeft zich niet altijd te uiten in een ziekte. Hoe je het kan merken of je lichaam in balans is door de juiste voeding? Stinkt je urine/ontlasting? Heb je stramme spieren? Veel tongbeslag? Last van ontstekingen? Een stinkende adem? Een stevig ochtendhumeur? … Dan is de kans groot dat je verzuurt bent (letterlijk dan toch ;-)). Wil je het echt heel zeker weten? Online of in de natuurwinkel kan je PH-strips (bv. van Alca) kopen om de zuurtje in je urine te meten.

In de strijd tegen verzuring

Maar hoe doe je dat dan, verzuring tegen gaan? Wel, de basis is simpel: je laat geraffineerd voedsel en voedsel met weinig energetische waarde. Want dat geeft verteringsstoornissen. Denk aan: geraffineerde suiker, zuivel, wit meel, alcohol teveel vlees, soja producten enz. Een gezonde voeding bestaat uit basevormende voedingsstoffen (80%) als tegengewicht voor de zure afvalstoffen (20%) die vooral ontstaan bij eiwitstofwisseling (vlees, vis, eieren, kaas) en genotsmiddelen (koffie, thee, chocolade). Basisch eten is bijvoorbeeld: spinazie, rozijnen, selder, tomaten, bonen, avocado. Ons lichaam kan de juiste voedingsstoffen maar uit voeding halen als er niet teveel voedingsstoffen samen worden gegeten, want hun afbraakmechanisme beïnvloedt dan mekaar. Daarom is het geen goed idee om zowel eiwitten als koolhydraten als zetmeel te combineren.

Over Yin & Yang

Dat zijn de basisprincipes, maar zoals eerder aangehaald komt het erop aan om te eten wat je verteert. Elke persoon is meer Yin of Yang. Yange personen zijn vrijwel extraverte personen met veel energie, geen last van kou, kunnen moeilijk ontspannen, zijn ongeduldig en willen bij ziekte vanalles proberen om de genezing sneller te laten verlopen. Ze houden van vlees en vetten en stimulerende genotsmiddelen (koffie, thee, chocolade). Yinne personen daarentegen hebben meer geduld, laten de tijd zijn werk doen, zijn eerder rustig, nauwkeurig en ontspannen en houden van rust. Ze houden van fruit, groenten en suiker. Teveel Yin lokt een versneld metabolisme uit. Te vermijden zijn o.a.:

  • Suiker
  • Zure producten: yoghurt, sinaasappel, bessen, mosterd …
  • Rauwkost, groentesappen
  • Zoet en tropisch fruit

Teveel Yang leidt tot een vertraging van het metabolisme. Te vermijden zijn o.a.:

  • Zout
  • Vlees
  • Rauwe appels, bosbessen, steen- en citrusfruit, ananas, kiwi, aardbeien en zure bessen

Metaal- en andere types

De Chinezen delen mensen in in vijf algemene, zogenaamde elementaire types: hout, vuur, aarde, metaal of water.Je kunt een uitgesproken voorbeeld zijn van een van de vijf types, of een mix van enkele. Iedereen is uniek, maar het type zegt wel iets over hoe je reageert op verzuring en waarmee je rekening kunt houden.

Ik blijk een metaaltype: bleke huidskleur, relatief klein hoofd, sterke stem, kleine handen en voeten, eerlijk en oprecht, komt meestal rustig over op een zelfverzekerde manier, natuurlijk leiderschap. Maar belangrijker: wat leer ik daar nu uit?

Wel, ‘mijn smaak’ is pikant en mijn gevoelig orgaan bij disbalans zijn de dikke darm en de longen. Want elk orgaan heeft een partnerorgaan en samen horen ze bij een van de elementen. Ook de voedingsmiddelen horen tot één van die elementen. Het eten van voedingsmiddelen die bijvoorbeeld bij het element metaal horen hebben invloed op de dikke darm en de longen, de organen die bij het element metaal horen. Dat zijn specerijen als cayennepeper, kruidnagel, nootmuskaat en anijs. Maar ook uien, knoflook, basilicum, bieslook, geelwortel, gember, komijn en koriander. En radijs, koolraap, tuinkers en pepermunt.

Conclusie

Ik moet me serieus inhouden om niet te hele cursus mee te geven, want ik heb nog zoveel niet vermeld. Misschien wijd ik er nog een blogpost aan, want ik krijg het hele verhaal onmogelijk in een bericht. Maar de basisinzichten die ik opdeed kennen jullie nu ook. Mijn eindoordeel: zeer interessant om eens een andere, holistische kijk te hanteren op gezonde voeding.

Hoewel het praktisch soms wat ver gaat, vind ik de kern van het verhaal verhelderend en een mooie aanvulling op de algemene Westerse inzichten.

Ik ben oprecht verbaasd over de verteringsproblemen die bij ‘mijn type’ horen, want die zijn ongelooflijk herkenbaar. Ik neem enkele insights mee die ik zelf ga uittesten in de praktijk, ben benieuwd of deze aanpassingen ook voor mij effect gaan hebben. In ieder geval ga ik bewuster omgaan met de signalen die mijn lichaam geeft en vind ik de leuze ‘je bent wat je verteert’ een goeie graadmeter.

Ook benieuwd geworden?

Er zijn al ettelijk wat boeken geschreven over de Chinese Voedingsleer, en ook het internet staat er vol van. Het is dan ook niet voor niets een oude leer 🙂 Persoonlijk vind ik het wel fijn om het verhaal ‘verteld te krijgen’ en met de docent en anderen over in gesprek te gaan. Ik volgde daarom de cursus Chinese Voedingsleer van Wellness Academie. De deelnemers waren heel divers: jong en oud, man en vrouw, professioneel actief in de gezondheidszorg of gewoon persoonlijk geïnteresseerd … een fijne groep om van gedachten te wisselen en ook op die manier nieuwe inzichten te verwerven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *