De gezondheidsbeurs: 7 dingen ik die er opstak

De voorbije dagen vond de Gezondheidsbeurs plaats, hét event voor de gezondheidsfan. Met veel standjes met (nieuwe) producten, (kook)workshops en verschillende lezingen. Ik was erbij en deel graag wat ik er opstak!

 

 

 

 

 

1) Slanke mensen eten veel (maar wel gezond)

Ik hoor vaak ‘wat kan je veel eten voor iemand die zo slank is’. Ik dacht altijd dat ik goeie genen had, maar blijkbaar is het gewoon zo: slanke mensen eten veel, maar wel gezond. Ook ontbijten is een must, zo start je stofwisseling op. Skip nooit maaltijden en eet goed tot je genoeg hebt. Wedden dat je sowieso minder vlug naar een snelle ongezonde hap neigt?
2) Naast glutenallergie en glutenintolerantie (ceuliakie) komt ook glutensensitiviteit voor

En dat is wetenschappelijk bevestigd. Italiaanse wetenschappers gaven een groep proefpersonen met klachten na de consumptie van gluten (maar zonder coeliakie of een tarwe-allergie) een week lang gluten, en een andere groep een placebo met rijst. De groep die gluten kreeg, had meer klachten zoals een opgeblazen buik, buikpijn en vermoeidheid.
3) Een hormonenbalans, erg belangrijk is voor o.a. je humeur en stofwisseling, werk je best niet tegen.

Bij veel vrouwen is deze helaas niet in balans, met klachten als vermoeidheid, slaapproblemen en gewichtstoename tot gevolg.  Een van de tips: vermijd onverzadigde omega 6 vetszuren in plantaardige olie, soja-olie of margarine. Vervang deze door vetten als kokosolie, echte (room)boter, olijfolie en dierlijke vetten en veel omega-3 rijke vette vis.
4) Energy bars zijn een echte hype

Ik heb ze niet geteld, maar op elke hoek stond wel een kraam met dergelijke bars. Op basis van dadels, abrikozen of cacao. You name it, they have it!
5) Als je het kan eten, is je beauty product goed om te smeren

De meeste cosmetica van vandaag zijn niet goed voor je gezondheid. Ze bevatten een hoop chemische troep, parabenen, aluminiumzouten, ftalaten … Of je kunt het heel simpel bekijken: alles wat je kunt eten, is smeerbaar voor je huid (al zal natuurlijk niet alles effect hebben). Maar goed werkende, gezonde cosmetica maak je makkelijk zelf met deze keukeningrediënten en recepten.
6) Drink genoeg, maar ook niet te veel

Gemiddeld verliezen we zo’n 2,5 liter vocht per dag. Die moet je dus aanvullen, om ervoor te zorgen dat je niet uitdroogt. Gemiddeld krijg je 0,9 liter binnen via voeding en nog eens zo’n 0,35 liter via stofwisseling. Je moet dus nog 1,25 liter vocht per dag drinken. Dat is uiteraard een gemiddelde, oudere mensen hebben bijvoorbeeld meer nodig omdat ze sneller uitdrogen. En uiteraard heb je bij intense inspanning meer vocht nodig. Maar meer dan nodig hoeft dus zeker niet, want daar belast je je lichaam mee.
7) Tot slot: bewust met gezondheid bezig zijn is hot!

De drukte is het grootste bewijs. En het publiek was heel gemengd: van jong tot oud. Allen waren ze zeer benieuwd naar de nieuwste gezonde producten zoals weedburger, chips zonder zout, boekweitnoedels, natuurlijke deodorant … Kortom: er is ruime belangstelling voor gezond leven, en dat kan ik alleen maar toejuichen!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *