Minder vlees op je bord? Ken je deze vleesvervangers al?

Minderen met vlees, misschien heb je het ook al overwogen? Voor het milieu, het dierenwelzijn of je eigen gezondheid: de voordelen zijn troef. Toch houdt gewoonte veel mensen tegen. Want, wat eet je dan in de plaats?

Grijp niet te snel altijd naar de typische vleesvervangers die de rekken in de supermarkt stilaan meer en meer vullen. Uiteraard kan het wel eens, maar vaak bevatten deze vervangers ongezonde toegevoegde stoffen en veel zout en vet. Er zijn nog opties!

Ook worden er vaak ook aardappelen en groenten in gemengd, terwijl je eigenlijk op zoek bent naar een vervanger in eiwitten. Wat je dan wel kunt eten?

1. Peulvruchten

Peulvruchten (denk aan linzen, sojabonen, kikkererwten …) bevatten evenveel eiwitten als vlees, maar wel minder verzadigde vetzuren. Daarnaast zitten ze boordevol mineralen zoals magnesium, kalium, ijzer en foliumzuur.

Hoe je peulvruchten eet? Verwerk ze bijvoorbeeld in een slaatje of ovenschotel, pureer ze en meng ze in spaghettisaus of haal ze doorheen een tomaten-koriandersalsa als dip.

2. Tofu

Ik vermeld hem even apart, maar eigenlijk is tofu een bewerkt product op basis van sojabonen. Op zich heeft tofu niet veel smaak, dus kruid goed af of meng het in je gerecht.

Hoe je tofu eet? Tofu kan je grillen, bakken en marineren. Of je kan het verwerken in een curry met noedels of rijst, een saté mee maken met ui en paprika of in blokjes snijden en doorheen  soep mengen.

3. Quinoa

Ook quinoa is een uitstekende leverancier van eiwitten. Veel mensen eten het met vlees, maar dat is dus eigenlijk niet nodig. Verder levert een portie quinoa je ook mineralen, antioxidanten en doet het je cholesterol dalen.

Hoe je quinoa eet? Verwerk het doorheen een slaatje of maak er zelf een groenteburger mee.

4. Eieren

Ook een eitje kan af en toe een prima alternatief zijn voor vlees. Want eieren bevatten naast ijzer bijvoorbeeld ook vitamine B12, een vitamine die vegetariërs wel eens tekort komen omdat het enkel in dierlijke producten zit.

Hoe je eieren eet? Maak er een lekkere (groente)omelet van. Of pocheer of kook een eitje. Lekker en zo klaar!

5. En op de boterham?

Je vlees op je bord eens laten is misschien nog niet zo heel moeilijk, maar wat smeer je op je boterham? Choco, confituur of kaas hoeft het niet te zijn. Er zijn genoeg gezondere opties: denk aan hummus, sesamspread of een groentedip zoals auberginespread of tomatentapenade.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *